N2N Bodywear ontwerper Andrew Makay geinterviewd door InUndies

alex 24 april 2014

Wanneer je te gast bent bij een diner en het gesprek met nieuwe vrienden gaat over carrière, knik je beleefd naar de advocaten, accountants en handelaren van Wall Street, maar wanneer Andrew Makay in de kamer is wordt het ongetwijfeld interessanter. ‘’Ik ben een ontwerper en eigenaar van een bedrijf dat sexy herenlingerie, zwemkleding, sportkleding en erotisch ondergoed maakt. Het ligt aan wat voor soort feestje of welke situatie ik ben, ik moet het onderwerp wel wat verlichten wanneer ik erover praat,’’ zegt Makay.

N2N Bodywear 2014 Collection

Inderdaad, bij N2N Bodywear gaat het erom dat mannen er goed uitzien en zich goed voelen. Andrew Makay weet al van vroeg af aan dat ondergoed en zwemkleding, zeker als het niet de tot de knieën reikende shorts zijn, behoorlijk dreigend kunnen zijn. ‘’Het is iets waar ik mee opgegroeid ben; mijn vader komt uit Hongarije dus ik had een soort Europese opvoeding. Ik ben opgegroeid met kleine slips en klein ondergoed, dat was voor mij normaal. Toen ik zag dat Amerikanen hier gek op reageren was dat nogal een schok. Dat heeft me ertoe aangezet om dit te doen en stereotypen te doorbreken. Het gaat om hoe je je voelt.’’ Een goede dosis zelfvertrouwen en het niet geven om wat anderen denken helpt ook. Andrew Makay groeide op in het soms verachtelijke Connecticut, waar lacrosse en voetbal de lokale krant vullen en het dragen van wit na Labor Day kan nog steeds voor opschudding zorgen. ‘’Zo opgroeiend was het niet ongemakkelijk in de kleedkamer, maar op het strand. Ik droeg altijd een kleine slip, omdat ik dacht dat dat cool was. Ik was 16 en ging naar New York voor danslessen. Ik kocht daar kleine slips voor op het strand en die bracht ik mee terug naar Connecticut om op het strand te dragen, daar werd ik uitgelachen. Maar stopte dat me? NEE. Ik liet me niet kisten, ik negeerde hen en deed wat ik wilde.

De oneerbiedigheid en zelfspot van Andrew Makay en het feit dat hij snel lacht, laten voor een groot deel zien waar N2N Bodywear voor staat. Hij wil niet in de bestaande mallen passen, behalve degene die hij als sexy en vervullend ziet. En voor degenen die het net zo zien staat de deur altijd open. Hij is een vernieuwer in intentie en in de praktijk… bijvoorbeeld, zijn hele productie wordt lokaal gedaan in Los Angeles, ‘’Ik besteed niet uit. Ik ken genoeg concurrenten die op die manier geld sparen, maar ik geloof niet in het hele idee van uitbesteden.

Zijn vooruitdenkende manieren gaan verder dan de ontwerpborden en het bedrijf breidt zichzelf uit tot inspanningen voor liefdadigheid. ‘’Ik ben lid van de LA Frontrunners, een atletiek groep voor homoseksuelen. N2N Bodywear ondersteunt hen en zij halen ook geld op voor andere goede doelen (AIDS Project Los Angeles Food Drive, Gay Lesbian Elder Housing, etc).

Zijn persoonlijke leven past niet in het beeld dat je misschien voor ogen hebt bij de coole ondergoedman. ‘’In mijn persoonlijke leven heb ik een huis gekocht waar ik graag mijn tijd doorbreng en mensen op bezoek komen. Ik houd ervan thuis te zijn en nu heb ik er een. Ik ben aan het opgroeien en het mooie aan ouder worden is dat je ziet wat belangrijk is. Je denkt aan al die jaren die je hebt vergooid met het doen van dingen die niet belangrijk waren, maar waar je heel erg de nadruk op legde. Nu kan ik achterover leunen en ontspannen en alles komt in beeld. Ik ben rustig. Ik dacht altijd dat ik dingen miste in het weekend, dat dingen doorgingen zonder mij. Nu kan ik een diner bijwonen en besluiten om vroeg naar huis te gaan en hier vrede mee hebben. Ik kan ’s avonds om half 11 in bed liggen en dat vind ik helemaal ok.’’

Misschien is zijn thuisleven rustig, maar als je de N2N Bodywear reclamecampagnes met de stoere Aquaman van TV hebt gezien, Alan Ritchson, realiseer je je misschien dat het werk van Andrew Makay behoorlijk fantastisch is, elke dag pittige fotosessies met modellen bijwonen. ‘’Oh ik zou willen dat het zo was,’’ zegt hij. ‘’De glamour kant van fotosessies met modellen, we hebben misschien drie dagen met modellen voor het passen en twee dagen om de foto’s te nemen en dat geeft vaak veel stress. We hebben foto’s nodig van elk artikel in elke kleur en je werkt op de klok er is echt geen tijd om achterover te leunen en de mooie modellen te bekijken. Het passen met modellen is altijd leuk – wie wil er nou niet dat er een lekkere man naar je werk komt en iets sexys aanpast zodat jij een foto van hem kan maken, maar het is vluchtig.’’

Om de modellen er op hun best uit te laten zien en ons ook, denkt Andrew Makay veel na over het ontwerp en is hij niet zo op trends. Als hij het zelf niet zou dragen, gaat hij het ook niet produceren. ‘’Ik ben zoals de Hair Club for Men man die zegt dat ik niet alleen de president ben, maar ook een klant. Ik ben dit bedrijf begonnen door een verlangen naar sexy zwemkleding en ondergoed die ik zowel comfortabel als flatterend vind.’’

Hij ontdekte de eerste inspiratie voor het bedrijf terwijl hij in Acapulco een onderbreking van zijn werk nam als entertainer op een cruise schip. In die tijd droeg hij een klein turkoois gevalletje waarvan hij vond dat het de ultieme zwemkleding was. Hij droeg het tot de rafels er vanaf hingen en voordat het compleet uit elkaar viel, haalde hij het uit elkaar en maakte er een patroon van, kocht stukjes stof en herconstrueerde het zwempak een aantal keer. Hij bleef werken als acteur op Broadway en bij nationale tours, terwijl het idee van een kledingbedrijf bleef steken. Na een tour van elf maanden met Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (de ironie van het thema van een kledingstuk dat in elkaar wordt gezet met andere dingen is op z’n plaats), lanceerde hij N2N Bodywear in het westen van Hollywood. Hij kon er niet meteen van rondkomen, maar begin 2000 nam hij de gok en het is alsmaar blijven groeien.

De ontwerpen voor sportkleding, zwemkleding, lounge en erotisch ondergoed hebben een gewaagde kleurkeuze en pasvorm, er wordt gekozen voor mannelijke, verzadigde tonen voor ondergoed: ‘’Ik houd niet van fel geel met gekke apen erop.’’ Andrew Makay is ook niet vatbaar voor trends of verschillen per seizoen: ‘’Ergens in de wereld is het warm en heb je zwemkleding nodig voor aan het strand,’’ zegt hij. ‘’Ondergoed gaat het hele jaar door. Iedereen gaat voortdurend naar de sportschool, niet seizoensgebonden. Ik heb me nog nooit geroepen gevoeld om te herontwerpen, gericht op de kalender.’’ Er is een ding dat universeel is voor zijn werk. “De pasvorm is het belangrijkste,’’ zegt hij zonder aarzeling. ‘’Ik ben helemaal voor het tastbare, het moet zacht en prachtig zijn en rekbaar en zijdeachtig. Het moet accommoderend zijn voor jouw lichaam. ‘’Die zwemkleding in Acapulco had een mooie pasvorm en tot dan was alles dat ik zag altijd gepropt en werd je helemaal afgevlakt. Ik houd ervan om te kunnen ademen, de beweging, de vrijheid. Er zijn mannen die graag wat meer ondersteuning willen hebben en die artikelen hebben we ook, maar ik zal nooit het originele concept van vrijheid de rug toe keren… het is het beste naast helemaal niets.’’

Volgens Andrew Makay zijn er zekere algemeenheden voor mannen die gaan winkelen voor artikelen als die van N2N Bodywear. Vrijgezelle homoseksuele mannen zijn op zoek naar sexy, mannen in een relatie laten de druk enigszins los en heteroseksuelen mannen beginnen het te begrijpen en draaien langzaam bij. ‘’De heteroseksuele man verbreedt zijn horizon. Begin jaren ’80 had je de honkbalspeler in Jockeys – dat was mijn porno tijdens het opgroeien. Eind jaren ’80 en jaren ’90 werden we conservatief met losse boxers en loszittende broeken, wat me mateloos irriteerde. Nu komen we terug met Beckham in die geweldige Armani campagnes die alles laten zien. Dus mannen kijk ernaar en het is niet langer ondergoed voor homoseksuele mannen. Mannen beginnen zich steeds comfortabeler te voelen in hun eigen lichaam. Je werkt zo hard in de sportschool, laat het zien! Waarom in godsnaam niet? Je weet dat deze mannen in hun badkamer iets minuscuuls dragen en hun spieren aanspannen en opgewonden raken. Nou – neem een extra stap en laat dat zelfvertrouwen ook buiten zien. Homoseksuelen zijn hier meer open over.’’

‘’Mijn persoonlijke motto is vanaf de eerste dag al bij me: Mannen hun seksualiteit laten vieren, zoals vrouwen dat al doen sinds het begin der tijd,’’ zegt hij. Zijn onofficiële motto: ‘’Niet bang zijn om het te laten zien en comfortabel zijn met wie en wat je bent. Het acceptabel maken voor iedereen. Het maakt niet uit wie je bent, wat je bent of met wie je naar bed gaat: als je van sexy dingen houdt, ga op onderzoek uit.’’

STEL UW VRAAG